Vidium Medica została włączona do grupy Optegra Vidium Medica została włączona do grupy Optegra

Laserowa korekcja – czy jest się czego bać?

Laserowa korekcja - czy jest się czego bać?

Przed zabiegami laserowej korekcji wzroku w Optegra (dawniej Vidium Medica) zawsze tuż przed wejściem na blok operacyjny odbywa się check. Jest to, nic innego, jak ponowne sprawdzenie przed optometrystę wielkości wady wzroku, która będzie za chwilę korygowana. To, tak naprawdę czas, kiedy obu stronom towarzyszą największe emocje. Spotykamy się w gabinecie z wachlarzem uczuć i odbywamy szczere rozmowy. D

laczego? Można by pomyśleć – to normalne, pacjent idzie na zabieg, więc się boi, a jednocześnie, wszystko wskazuje na to, że za pół godziny przejrzy na oczy, więc z pewnością się cieszy. Tak, to prawda. Jednak nie jest to główny powód podenerwowania i ekscytacji. Ostatnio usłyszeliśmy od naszej pacjentki: “Zabieg, na który się decyduję, nie jest koniecznością, to mój wybór, dlatego się denerwuję.”

Odpowiadamy – tak, podjęcie decyzji o poddaniu się laserowej korekcie wzroku, czy refrakcyjnej wymianie soczewek, należy do pacjenta. Jednak odbywa się to w towarzystwie specjalistów, którzy potrafią doradzić, ocenić ryzyko, przeprowadzić diagnostykę oraz zabieg na najwyższym poziomie. Pomyślmy, czy słysząc z ust jakiegokolwiek specjalisty w swojej dziedzinie “ależ nie ma się czego bać”, od razu bez obaw podejmujemy decyzję? Jesteśmy nieco bardziej otwarci, jednak potrzebujemy konkretów.

Pacjent zatem, decyduje, ale nie jest wtedy sam, gdyż otrzymuje narzędzia – wie czy i jaki ma wybór, zna procedury kwalifikacyjne oraz zabiegowe, poznał specjalistów.

Mówimy pacjentom o trzech czynnikach, które mają wpływ na decyzję i powodzenie zabiegów chirurgii refrakcyjnej: Specjalista, Pacjent, Sprzęt.

Specjalista – poznajmy się

W ośrodkach oferujących operację laserową oczu spotkamy się nie tylko z lekarzem okulistą. Poczynając od profesjonalnej obsługi na recepcji, kończąc na chirurgu refrakcyjnym wykonującym zabieg – wszyscy są specjalistami i starają się, by pobyt pacjenta w klinice zaspokajał jego potrzeby. Mamy potrzebę bycia informowanym o przebiegu wizyty. Na początku po zgłoszeniu się w recepcji pacjent dowiaduje się, z jakich elementów będzie składał się jego pobyt u nas, że zostanie założona karta, a w jego rękach znajdzie się formularz do uzupełnienia. Już na tym etapie zaczynamy naszą znajomość – pacjent otwiera się i przekazuje nam informacje na swój temat. Optometrysta to pierwszy specjalista, który zaprasza do swojego gabinetu. Kim jest optometrysta i dlaczego nas bada? Optometrysta to osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie, na kierunkach: Optyka lub Fizyka ze specjalnością Optometria.

Jego praca polega na usprawnianiu procesu widzenia na różne sposoby. W klinice okulistycznej optometrysta prowadzi badania, w których ocenia, czy parametry układu wzrokowego są prawidłowe pod kątem zakwalifikowania pacjenta do zabiegów laserowych oka, dobiera najlepszą korekcję oraz tłumaczy odpowiadając na wszystkie nurtujące pacjenta pytania. To osoba, która odpowiada za badanie i korektę wady wzroku. Dane z pomiarów optometrycznych wykorzystywane są do programowania laserów. Lekarz okulista bada pacjenta jako drugi w kolejności. Po konsultacji z optometrystą, na temat uzyskanych do tej pory wyników badań, lekarz może zlecić dodatkowe pomiary. Badanie okulistyczne ma za zadanie wykrycie i wykluczenie patologii oczu, które mogłyby dyskwalifikować pacjenta z korekty wady wzroku laserem.

Tu bardzo ważna okazuje się rozmowa o wszystkich obawach, jak i wyjaśnienie przebiegu planowanej operacji wzroku. Pacjent wychodzi ze specjalistycznych gabinetów z szeregiem informacji – o zbadanych parametrach, elementach własnego oka, czynnikach ryzyka, jak przygotować się do zabiegu, czy zabieg jest możliwy, kiedy można przeprowadzić zabieg, jak powinien widzieć po zabiegu, czy są jakieś przeciwwskazania, czy wada zostanie usunięta w całości…i wieloma innymi odpowiedziami na pytania.

Laserowa korekcja - czy jest się czego bać?

Pielęgniarka opiekuje się pacjentem przed, w trakcie i po zabiegu laserowej operacji wzroku. To osoba, która znieczula oczy, podaje wszelkie potrzebne leki, pomaga chirurgowi w trakcie operacji wady wzroku. Po opisanym we wstępie badaniu check, pacjent jest zapraszany przez pielęgniarkę na blok operacyjny. Tam też odbywa się wiele długich rozmów.

Ścieżka, którą przechodzi pacjent w klinice Optegra umożliwia podjęcie decyzji o zabiegu bardzo świadomie. Znamy już swojego optometrystę, lekarza kwalifikującego i pielęgniarkę, możemy opowiedzieć im o sobie, będziemy zrozumiani, a nasze wątpliwości zostaną rozwiane. Często okulista, którego spotkaliśmy w gabinecie, to chirurg refrakcyjny. Zna już nasze oczy i wiemy, że dołoży wszelkich starań, żeby poprawić nam widzenie. Poza tym spotkamy się ze swoimi specjalistami, jeszcze nie raz – na kontrolach pozabiegowych, które zostały już zaplanowane. Służymy naszą wiedzą najlepiej jak potrafimy, aby pacjent decydujący się na operację laserową nie był sam. Specjalistyczny personel, to nie tylko ten o najwyższych kwalifikacjach zawodowych – on może być wszędzie. Profesjonaliści to zespół, który wychodzi na przeciw potrzebom, rozumie je i stosuje wszystkie swoje możliwości, by każdy pacjent, a nawet każde oko było traktowane indywidualnie.

Pacjent

Osoba, która pojawia się w ośrodku medycznym w celu kwalifikacji do zabiegu laserowego na oczy, po części, już się do tego postępowania przygotowuje. Przecież nie nosiliśmy soczewek kontaktowych przez dwa tygodnie bądź miesiąc. Nawet nie piliśmy kawy przed badaniem i przed operacją korekcji wzroku. Tu widać główne zadanie pacjenta – jest to stosowanie się do zaleceń. Sumiennie, z ręką na sercu. A także, co równie ważne, informowanie, jeśli nie udało nam się spełnić wszystkich poleceń. Optometrysta niekiedy usłyszy w gabinecie “nie udało mi się wytrzymać bez soczewek kontaktowych całych dwóch tygodni, włożyłem soczewki raz na 2 godziny żeby pójść na siłownię”. Natomiast lekarz okulista spotka się ze szczerym przyznaniem się “miałem zakrapiać krople nawilżające, ale w ostatnim miesiącu nie udało mi się ich regularnie stosować” lub “wiem, że miałem nie pocierać oczu, ale ta alergia nie daje mi spokoju…”. To bardzo dobrze! Specjalista chce to usłyszeć. Wtedy lepiej rozumie wyniki badań i wie jak zareagować.

Pozwala to poznać i badane oko i pacjenta w pełni, a także podać odpowiednie zalecenia przed i pozabiegowe. Pacjent powinien być szczery, mówić o obawach, niedociągnięciach, trybie życia i zainteresowaniach. Wszystko po to żebyśmy, jako ośrodek medyczny mogli rozumieć potrzeby pacjenta i odpowiadać na nie jak tylko potrafimy najlepiej.

Okulista

Sprzęt

Pod tym hasłem kryje się nie tylko szereg urządzeń pomiarowych, diagnostycznych, czy laserów, ale również procedura kwalifikacji pacjenta do laserowego zabiegu oczu i opieka pooperacyjna. Nie wystarczy posiadać sprzętu, trzeba jeszcze wiedzieć jak i kiedy go użyć oraz jak interpretować wyniki badań. Wracamy tu nieco do specjalistów. Odpowiednio wykwalifikowani optometryści i lekarze, którzy stworzyli procedury obowiązujące w ośrodku diagnostyczno-zabiegowym gwarantują powodzenie badań i prawidłową diagnozę. Do pomiarów przedzabiegowych oczu wykorzystywany jest szereg urządzeń. Wie to każdy pacjent, który odbył badanie kwalifikujące do poprawy wzroku laserem.

Ważnym jest by sprzęty były na bieżąco aktualizowane, optymalizowane oraz codziennie prawidłowo przygotowywane do pracy. Sprzęt zabiegowy – każdy laser oraz narzędzie codziennie jest testowane, optymalizowane i przygotowywane tak, by jego dokładność była w punkt. Odbywające się systematycznie serwisy, odpowiednio prowadzona dokumentacja, także świadczą o najwyższej jakości świadczonych usług. Ponadto powinniśmy nieustannie doskonalić się w nowościach, nie tylko dotyczących zakupu nowocześniejszych urządzeń, ale i analizie wyników badań. Służą temu konferencje i szkolenia, odbywające się corocznie. Na takich zjazdach każdy rozwijający się profesjonalista bywa i często bierze aktywny udział, dzieląc się swoim doświadczeniem z innymi okulistami, czy optometrystami w środowisku.

Laserowa korekcja - czy jest się czego bać?

Widząc ten zestaw zależności pomiędzy Specjalistami, Pacjentami i Sprzętem możemy z pewnością przyznać, że nad zdrowiem i bezpieczeństwem wzroku czuwamy wspólnie i działamy kompleksowo. Pacjencie – nieustannie doskonalimy się – Specjalistów oraz Sprzęt dla ciebie. Jesteś w dobrych rękach. Wiemy, że tylko poprzez zdobycie twojego zaufania, będziemy mogli być partnerem w podejmowaniu decyzji o korekcji wzroku laserem. Czy teraz jest się czego bać? Zapraszamy, przyjdź do nas, zobacz różnicę.