Wpływ diety na kondycję wzroku

wpływ diety na wzrok

Regularnie badasz swój wzrok, w odpowiedni, zdrowy dla wzroku sposób korzystasz z komputera i telefonu, a mimo to Twoje oczy wciąż pieką, są zaczerwienione, suche i zmęczone? Być może zapomniałeś, aby zatroszczyć się o ich zdrowie również od środka. Sprawdź, jak duży wpływ może mieć dieta na kondycję Twoich oczu.

Żeby zadbać o zdrowie swoich oczu, wcale nie trzeba spożywać codziennie smoothie z nasionami chia, jarmużem, bananem. Dbanie o wzrok zaczyna się od małych kroków w codziennej diecie. Na samym początku powinniśmy skupić się na spożywaniu odpowiednich witamin i minerałów, które korzystnie wpłyną na nasz wzrok. Znajdziesz je w marchewce, pomidorach, zielonych warzywach i owocach oraz rybach. Wszystkie te produkty bez problemu znajdziesz w osiedlowym sklepie.

Witaminy dla oczu

Na prawidłowe funkcjonowanie twoich oczu ogromny wpływ mają witaminy. Jeśli zależy Ci na ich zdrowiu, nie może w twojej diecie zabraknąć produktów, które są w nie bogate. Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednią ilość witaminy A którą znajdziemy w nabiale, rybach, owocach i warzywach. Korzystna dla zdrowego wzroku jest także witamina E, znajdująca się m. in. w olejach roślinnych, migdałach, jajkach, marchwi, brukselce, orzechach, kiełkach pszenicy a także w zielonych warzywach. Witamina E jest znana ze swoich właściwości przeciwutleniających. W praktyce oznacza to, że chroni organizm przed wolnymi rodnikami, które powodują obumieranie komórek tworzących tkanki gałki ocznej.  Drugą witaminą, która ma właściwości przeciwutleniające jest witamina C. Według badań, jej regularne spożycie zmniejsza ryzyko zachorowania na zaćmę nawet do 60%. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w cytrusach, natce pietruszki, brokułach, pomidorach oraz brukselce. 

produkty zawierające witaminę E

Siła minerałów

Nie zapominaj też o cennych minerałach, np. takich jak cynk. Dlaczego jest ważny? Ponieważ ochroni nasze oczy przed niekorzystnym działaniem środowiska zewnętrznego. Cynk znajdziemy przede wszystkim w pestkach dyni oraz słonecznika, jajkach, pełnoziarnistym pieczywie oraz rybach. Niezwykle cennym minerałem jest miedź, która utrzymuje wiązania kolagenowe, przez co zapewnia odpowiednią trwałość naczyń krwionośnych oka i wzmocnienie nerwu wzrokowego. Gdzie go szukać? W produktach pełnoziarnistych, orzechach, ryżu naturalnym, podrobach i suszonych owocach.

pestki dynii

Moc luteiny

Dlaczego jest ważna dla wzroku? Luteina to jeden z najbardziej popularnych naturalnych przeciwutleniaczy. Na nasze oczy działa podobnie jak filtr, który chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV. Co zawiera luteinę? Ryby, zielone warzywa (zielona i włoska kapusta, brokuły), kiełki zbóż, jajka, natka pietruszki, nektarynki, czarna porzeczka i awokado.

Podobnie działa zeaksantyna. Barwnik ten zapobiega wadom i chorobom oczu, takim jak zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej, które jest główną przyczyną ślepoty u osób starszych. Luteina i zeaksantyna działają jak filtr chroniący oczy przed szkodliwym wpływem promieniowania UV. Ponadto udowodniono, że regularne spożywanie produktów bogatych w te związki zapobiega niebezpiecznym zatorom i zakrzepom tętnic gałki ocznej.

brokuły

Nie tylko “light”

Twoje oczy potrzebują pewnej dawki tłuszczu. Z prostej przyczyny: najważniejsze dla nich witaminy: A i E, są rozpuszczalne w tłuszczach. Nie bójmy się zatem smarować cienką warstwą pieczywa dobrej jakości margaryną, a od czasu do czasu nawet i masłem. Do warzyw dodawajmy różne oleje roślinne, a dwa razy w tygodniu przygotujmy na obiad porcję tłustej ryby.

łosoś pieczony w sezamie

Sięgnij po jagody

Wyglądają niepozornie, ale mają ogromną moc! A to wszystko, dzięki dużej zawartości antocyjanów, które uszczelniają naczynia krwionośne oka, zmniejszają krzepliwość krwi. W ten sposób gałka oczna jest lepiej ukrwiona i odżywiona. Poprawiając ukrwienie siatkówki, te naturalne antyoksydanty powodują z kolei poprawę komfortu widzenia osób krótkowzrocznych.

borówki amerykańskie

Tego unikaj

Jeśli zależy nam na zdrowych oczach to warto zrezygnować z nadmiernych ilości tłuszczów zwierzęcych. Przyczyniają się one do rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na to, które potrawy zwiększają poziom insuliny we krwi, ponieważ podnosi to ryzyko wystąpienia jaskry.
Sprzymierzeńcem zdrowego wzroku z całą pewnością nie jest również cukier, a ograniczenie wpłynie korzystnie nie tylko na Twoje oczy, ale i samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.