Wpływ diety na kondycję wzroku

okulista

Często zapominamy, że jedną z przyczyn kłopotów ze wzrokiem może być źle skomponowana, uboga w witaminy i minerały dieta. Jakie produkty warto włączyć do codziennego jadłospisu, aby nasze oczy na tym skorzystały? Oto kilka wybranych przez nas składników, które pozytywnie wpływają na kondycję oczu.

  1. Ryby zimnowodne, takie jak dorsz, sardynki, czy tuńczyk są znakomitym źródłem kwasów tłuszczowych DHA i Omega-3, które mogą poprawić ukrwienie i ogólne funkcjonowanie narządu wzrokowego, a nawet zmniejszyć ryzyko wystąpienia AMD, zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem.
  2. Jagody, borówki i winogrona zawierają między innymi antocyjany, których regularne spożywanie może wpłynąć na poprawę widzenia o zmroku. Substancje te mają także działanie przeciwbakteryjne oraz, podobnie, jak kwasy Omega-3, usprawniają ukrwienie narządu wzroku.
  3. Zielone, liściaste warzywa, takie jak szpinak czy jarmuż, są bogatym źródłem luteiny oraz zeaksantyny, których obecność w codziennej diecie redukuje ryzyko wystąpienia chorób oczu związanych z wiekiem – AMD czy zaćmy.
  4. Produkty pełnoziarniste oraz awokado bogate w cynk oraz ważne witaminy z grupy B.
  5. Marchew, pomidory, brzoskwinie, papaja oraz inne warzywa i owoce stanowiące bogate źródło beta-karotenu, który skutecznie zwalcza szkodliwe dla wzroku wolne rodniki.
  6. Jajka, bogate między innymi w cysteinę, lecytynę, cynk oraz luteinę.
  7. Soja. Zawarte w niej kwasy tłuszczowe oraz antyoksydanty są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania wzroku. Ponadto jest ona źródłem witaminy E, która uszczelnia błony komórkowe, w tym także błony komórkowe naszych oczu.
  8. Warzywa i owoce bogate w witaminę C, w tym: brokuły, papryka, brukselka, cytrusy. Codzienna porcja tej witaminy wpływa między innymi na zmniejszenie ryzyka wystąpienia zaćmy. Dobrym sposobem na utrzymanie dobrej kondycji wzroku jest spożywanie około trzech owoców dziennie.

Warto również pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Nasze wybory dokonywane przy komponowaniu codziennej diety mają naprawdę duży wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku. Dlatego tak ważne jest, aby jadłospis był bogaty w niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze i witaminy.

29 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.